Postad: 09 februari 2023
Att säkerställa en korrekt och hållbar hantering av lagkassorna inom en förening kan vara utmanade. Tidigare krävdes en omfattande administration av föreningen och där lagen inte hade något bra verktyg för att aktivt kunna arbeta med att stärka sin lagkassa.
Nedan har vi samlat några av de vanligaste frågorna som vi brukar få från intresserade föreningar och lagkassörer.
1. Hur kommer vi igång med tjänsten?
Svar: Föreningen kan enkelt starta ett föreningskonto utan kostnad. Vi skriver ett ramavtal och sedan är det bara koppla på lagen efterhand. Vi hjälper till med onboarding och utbildning. Kontakta gärna oss för en gratis demo av tjänsten och information för hur ni kommer igång.
2. Hur ska en lagkassa hanteras korrekt enligt lagar och regler?
Svar: Lagkassan tillhör juridiskt sätt föreningen och ska finnas med i föreningens bokföring. På Skatteverkets webbsida kan du läsa mer om reglerna.
3. Hur hanteras pengarna på lagkassan?
Svar. Samtliga lagkassor hanteras via Swedbank Klientmedelskonto och är skyddade med statlig bankgaranti (insättningsgaranti). Transaktionerna sker i real tid och pengarna är disponibla direkt.
4. Vad kostar det att göra en insättning?
Svar: Avgiften ligger på 2,5 procent inkl. moms på alla inbetalningar till Digitala Lagkassan. Min. 2 kr för inbetalningar under 80 kr. Det finns även möjlighet att fakturera t.ex lagsponsorer där fakturaavgiften på 39 kr ersätter insättningsavgiften. (Faktureringsfunktionen kräver föreningens godkännande och attest av varje faktura)
5. Tillkommer det en startavgift, månadskostnad eller bindningstid?
Svar: Baspaketet för föreningen är helt avgiftsfritt och utan bindningstid. Vi erbjuder tillvalstjänster mot en månadskostnad och på dessa är det upp till tre månaders uppsägningstid.
6. Hur lång tid tar en insättning?
Svar: Insättningar via kort och Swish görs direkt och syns direkt i er lagkassa. Insättning via bankgiro genomförs direkt men tar upp till 24h till den syns i lagkassan. Lördag, söndag och helgdag sker överföringen nästkommande bankdag.
7. Vad kostar det att göra utbetalningar?
Svar: Alla utbetalningar via banköverföring samt överföringar mellan idrottslag och förening inom klientmedelskonto är alltid kostnadsfria.
8. Hur bokför vi lagkassorna?
Svar: Ni kan anpassa kontoplanen, lägga till resultatenheter osv på ett enkelt sätt inne i tjänsten. När det är dags att bokföra kan ni ta fram bokföringsrapport eller en SIE-fil samt ladda ner alla underlag.
9. Har föreningen full kontroll på alla transaktioner?
Svar: Föreningen kan t.ex välja att lägga in attestnivåer på utbetalningar från lagkassorna och samtliga transaktioner speglas i real tid över till föreningskontot för full transparens. Alla transaktioner är spårbara och kopplas till ett bokföringskonto.
10. Kan vi starta en insamling för vårt lag?
Svar: Ja, det går bra att skicka ut betalavier för att samla in pengarna internt inom laget. För insamlingar via försäljning så går det utmärkt att anpassa en QR-kod efter en försäljningsaktivitet där pengarna kommer direkt in till lagkassan.
11. Kan vårt lag använda Digitala Lagkassan för att skicka fakturor till våra sponsorer?
Svar: Absolut, nu kan lagen fakturera direkt till lagsponsorer. Pengarna kommer att komma direkt in på lagkassan under förutsättningar att föreningen har attesterat fakturan.
12. Vad är största fördelen med en digital hantering av lagkassan?
Svar: Med vår helhetslösning underlättas hela hanteringen både för föreningen och det enskilda laget. Föreningen minskar sin centrala administration och ger lagen ett verktyg där de själva kan arbeta aktivt med sin lagkassa. Ni sparar tid genom digitala flöden och säkerställer en säker, hållbar och korrekt hantering av föreningens pengar.
Läs gärna mer om oss på www.digitalalagkassan.se eller kontakta oss för en demo av vår tjänst härTeamet på Digitala Lagkassan