Inom Sveriges föreningsliv hanteras årligen stora summor i lagkassor. Flera undersökningar visar dock att många föreningar ofta helt saknar en policy för hur lagkassan ska hanteras. Det här innebär tyvärr att det ofta blir onödigt svåra situationer i föreningar där lagkassan hanteras på ett felaktigt sätt.
Det finns många tillfällen då det är bra med en tydlig policy för hur lagkassorna ska hanteras vid olika händelser, redovisas och upplösas. Det finns även legala krav som är bra att informera om och rätta sig efter.
Den här guiden är till stöd för idrottsföreningens styrelse när ni arbetar fram er egen policy för hur ni ska hantera lagkassorna. Vi rekommenderar även att ni laddar ner Skatteverkets broschyr ”Klara, färdiga, gå – Idrott & Skatter" här.
7 steg att tänka på vid framtagande av en lagkassepolicy
Är du nyfiken på att veta mer om hur lagkassorna kan digitaliseras? Läs gärna mer om Digitala Lagkassan här.
Med vänliga hälsningar,
Teamet på Digitala Lagkassan