Vår blogg

20 tips på hur din föreningen kan fortsätta hålla i digitala möten

den 21 februari 2022 10:57:45 CET / av Annica Thorberg

I den här bloggposten ger vi tips på digitala verktyg din förening kan använda och
20 tips på hur din förening kan fortsätta jobba framgångsrikt med digitala möten och utbildningar. Ett axplock hittar du lite längre ned.

Vi har även sammanställt allt i en Checklista som du kan ladda ner här:

Beställ Checklistan med de 20 tipsen som en PDF

20 tips på att hålla digitala möten i din förening blogg copy


I takt med att vi nu allt mer går tillbaka till hur det var före pandemin så är det bra att se över hur din förening kan fortsätta hålla kontakten med olika grupper och intressenter inom föreningen via digitala möten.

Vi själva har sedan start deltagit i och genomfört många digitala möten, utbildningar och webinarier och är vana att jobba så. Alla är inte det. Vi som själva är/varit aktiva i idrottsföreningar ser att detta trots pandemin inte är så vanligt i idrottsföreningar förutom när det gäller t. ex styrelsemöten och årsmöten.

Men digitala möten är här för att stanna, i och med att det bjuder in till fler att delta och är mer tids- och kostnadseffektivt.

När möjligheterna inte finns till att träffa era tränare, lagledare, styrelseledamöter, volontärer, föräldrar etc fysiskt eller av logistik och tidsskäl,  rekommenderar vi att fortsätta agera som en modern digitalt utvecklad idrottsförening – och bredda möjligheterna till olika digitala mötestillfällen. 


För vad kan digitala möten fortsatt fungera?

Här kommer ett explock från vår Checklista på i vilka sammanhang din förening kan identifera fortsatta digitala möten, träffar, utbildningar m m:

  • domarutbildningar
  • sekretariatsutbildningar
  • föreläsningar för tränare och ledare.
  • styrelse/kommittémöten
  • föräldramöten
  • tränarträffar
  • fyspass t o m
  • hela föreningsmöten
  • årsmöten
En del av er har säkert anpassat er föreningsverksamhet för vissa delar och kanske än mer sett behov av att utöka nformation via webben, sociala medier, e-postutskick etc.

Men att att utöka med fler möjligheter till dialog genom digitala mötena är otroligt uppskattat. Har din förening liten erfarenhet av detta är dessa tips för er. Det är egentligen inte så svårtmen det finns några saker att tänka på. Följer du dem kommer du och föreningen att kunna genomföra än fler digitala möten galant.  

Vi har satt ihop konkreta tips utifrån våra egna erfarenheter som vi hoppas att du som läser detta har nytta av i vår Checklista.


Digitala verktygstips

  • Googles Hangout

Har man ett gmail-konto finns funktionen och det är lätt att bjuda in och bifoga länk till mötet, och de flesta kommer snabbt in i mötesrummet

  • Skype

Många har redan Skype så kan vara ett alternativ men inte idealt om man är många.

  • Microsoft Teams (har man Microsoft Office 365 ingår det)

Det verktyg som de som har erfarenhet av digitala möten troligen är mest vana vid att använda.

  • Zoom

Gratis om man håller möten med få, annars 140 kr/mån (möjligt att betala per månad, för att inte binda upp sig) – kan hantera upp till 100 deltagare, spela in möten, och massa andra funktioner

  • T  o m Messenger fungerar

Vi har samlat våra 20 tips bästa tips  att tänka på och använda när ni genomför digitala möten och webinarier.

Vill du ladda ner checklistan, klicka som alternativ här:
Beställ Checklistan med de 20 tipsen som en PDFLäs gärna mer om oss på Digitala Lagkassan och vår digitaliserade tjänst för lagkassor här.

 

Vi hoppas du får nytta av tipsen och tar med dem till just din idrottsförening. 

Ämnen: Förenkla administrationen, Digital Lagkassa, Framtidens Förening, Hållbaridrott, Modern Förening, Digitalisera föreningsarbetet

Annica Thorberg

Skrivet av Annica Thorberg