En effektiv sponsorstrategi - 8 tips

Många företag vill inte längre bara betala för att få sin logotyp synlig på tröjor eller webbplatser. De vill se resultat och ROI (return on investment). Detta kräver att föreningar noggrant utvärderar vad de kan erbjuda för att företag ska vilja ingå i ett partnerskap med föreningen. Nedan har vi listat 8 punkter med tips på sponsorstrategi till er idrottsförening. 


1. Nulägesanalys
  • Hur mycket behövs i sponsorpengar?
  • Finns det annat än pengar som kan sponsras? Till exempel mat, träningskläder och transport.  
  • Vilka företag kan vara intressanta partners? Vilka är företagens målgrupper?
2. Lista över företag
  • Identifiera nuvarande sponsorer och boka möten för fortsatt stöd.
  • Sök lokala och nationella företag som kan vara intresserade.
  • Fokusera på företag som säljer produkter eller tjänster för målgruppen ni når med ert budskap, till exempel idrottsintresserade.
3. Omvärldsanalys
  • Undersök vilka lokala företag som redan sponsrar idrott.
  • Kontakta företag med liknande värdegrund som er egen.
  • Identifiera företag som stödjer andra idrotter eller föreningar i kommunen.
4. Säljmål
  • Sätt mål för hur mycket ni vill få in på sponsoring.
  • Tydliggör fördelningen av sponsormedel mellan förening och lag. 
5. Erbjudanden
  • Anpassa erbjudanden och synlighetspaket utifrån företagens behov och mål.
  • Erbjud partners möjlighet att föreläsa eller träffa era medlemmar.
  • Erbjud möjlighet att delta i gemensamma aktiviteter, volontärarbete eller andra evenemang som stärker relationen mellan föreningen och partnern samtidigt som det ger ett mervärde för både medlemmarna och samhället.
6. Marknadsföringsmaterial
  • Ta fram säljmaterial, powerpoints, printade/digitala broschyrer och banners att använda i kontakt med företagen.
  • Materialet kan även delas ut till tränare, ledare och föräldrar om de har kontakter eller kan hjälpa till att sponsra. 
7. Kontakta vårdnadshavare till ungdomarna och vuxna medlemmar
  • Skicka ut mejl till vårdnadshavare till lagens spelare om att ni söker nya sponsorer och ha en bra fördelningspolicy (hur mycket ska gå till föreningen/laget) om de bidrar. 
  • Bjud in möjliga partners till ett möte och presentera möjligheterna.
8. Sammanställ en plan
  • Sätt en plan för hur ni ska genomföra detta och vem som är ansvarig. 
  • Se till att det finns tydliga avtal kring försäljningsprovisioner (om ni har säljare som jobbar med sponsring/partnerskap i er förening). 

Vi har sedan tidigare tagit fram en mall för sponsoravtal, ladda gärna ner mallen här. Lycka till! 


Med vänliga hälsningar,
Teamet på Digitala Lagkassan
08-122 50 650
team@digitalalagkassan.se

Prenumerera här

En effektiv sponsorstrategi - 8 tips
2:35